dinsdag 2 mei 2017

Voorbereiding op bevalling - baby - lijstjes deel 1

Omdat ik het leuk vond om te volgen bij anderen: enkele lijstjes. Dit is heel persoonlijk uiteraard.

Ik wist soms niet waar te beginnen. De website van het UZLeuven geeft ook goede basisinformatie. Klik zeker eens verder.

Voorbereiding op bevalling - eerste kindje:

- eerste HCG-controle (zwangerschapshormoon) en bloedtest door huisarts na positieve test, eerste informatie
opvolging door zelfstandige vroedvrouwenpraktijk (het prille begin).
- opvolging door gynaecoloog (echo op 8w, 12w, 20w, 30w, enkel de echo op 12w en 20w is echt nodig, de andere zijn fijn en geruststellend)
- rondleiding op de kraamafdeling in ziekenhuis met gesprek vroedvrouw
- les verloop bevalling
- borstvoedingsles
- prenatale bewegingsoefeningen in het ziekenhuis (houding, ademhalingstechnieken, bekkenbodemspieren,etc...)

Ik voel me goed voorbereid nu en zo heb ik verplicht momenten gehad om stil te staan bij de zwangerschap, zodat niet alles aan mij voorbij gaat tijdens drukke periodes op het werk. 

Verder las ik het boek van 'Mama worden' van B. Spitz en S. Vanherpe (basisinformatie) en de documenten van het KCE (Kenniscentrum voor gezondheidszorg van de federale overheid): Onderzoeken aanbevolen bij zwangerschap en waarom?, 2015
Richtlijnen laag-risicobevallling, 2010
Ik slik geen extra zwangerschapsvitaminen (enkel foliumzuur tijdens de eerste weken).

Verder doe ik regelmatig de zwangerschapsyoga van Adriene. Elke keer een opgave om te beginnen, maar daarna is alles in mijn lijf lichter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten